Wat is de slimste keuze elektrisch of hybride ?

Waar moet u opletten bij de keuze tussen elektrisch of hybride? 

 

Zoals velen het afgelopen jaar hebben gemerkt is het aanschaffen van een elektrische of hybride auto niet meer weg te denken. Het straatbeeld of wel de parkeerplekken worden langzaam vergezeld met een laadpunt. Deze parkeerplekken die veelal bemachtigd worden door merken als Tesla, Audi, Kia en andere merken die vroegtijdig elektrische of hybride auto’s zijn gaan fabriceren.

Is het dan nu het moment om over te stappen? Het antwoord is simpelweg “Ja”. De voordelen zijn nog ruim en het is dan ook slim om nu over te stappen naar een elektrische of hybride auto, maar over welke punten moet u nadenken bij het aanschaffen van een elektrische of hybride auto? Dat leggen wij u graag uit.

Aanschaffen van een elektrische of hybride auto?

Bij het aanschaffen van een elektrische auto of hybride auto is het slim om na te gaan waar u de auto gaat aanschaffen. Doet u dit bij een erkende merkdealer in Nederland of importeert u een elektrisch (of hybride) voertuig bij een erkende dealer uit Duitsland. De voordelen van het aanschaffen in Nederland is dat u fysiek de verkoper heeft gesproken, echter zijn er genoeg partijen zoals Das Import die u volledig kunnen ontzorgen bij het aankopen van zo’n elektrische of hybride auto in Duitsland, België en/of Luxemburg. Daarnaast is het aanbod in Duitsland vele malen groter dan in Nederland. Wij ervaren dat de aanvragen voor dit soort voertuigen alleen maar zijn gestegen door het chiptekort dat is ontstaan rond juni 2020. Hierdoor werden Nederlandse dealers letterlijk afgesloten van de fabrikant, het begin van de schaarste van elektrische en hybride auto’s in Nederland.

Aanschafwaarde beter in Duitsland

Als we kijken naar de aanschafwaarde ten opzichte van Nederland zien we de prijzen iets naar elkaar toe bewegen, dit is mede ontstaan door het chiptekort en de schaarste in de markt. Wel biedt de subsidie in Duitsland en de subsidie in Nederland perspectief om eerder te importeren. Er zijn dus degelijk verschillen te vinden, niet alleen in aanschafwaarde maar ook in kilometerstand, uitvoering, jaartal eerste toelating of in aanschafprijs. Tevens is het mogelijk dat de auto die u nu koopt bij de Nederlandse dealer direct wordt ingekocht in bij de Duitse dealer. U betaald dus uiteindelijk meer in Nederland dan in Duitsland. Eerst kijken naar eventuele occasions in Duitsland is dus aangeraden.

Voordeel op BPM 

Wanneer u een auto importeert heeft u te maken met BPM. Uiteraard mits het een elektrische auto is, want voor elektrische auto’s hoeft u geen BPM te betalen. Bij hybride auto’s is dit wel het geval. In hybride auto’s kennen we de plug-in hybride en de mild hybride. Het verschil zit hem in de grote van de batterij. Een mild hybride heeft dan ook geen stekker en vult de batterij aan door te rijden. De auto heeft hierdoor een hogere Co2 waarde dan een plug-in hybride. Bij het berekenen van de BPM is de Co2 waarde leidend, aan de hand van dit gegeven moet berekenen wij de rest-BPM. Een voorbeeld: We nemen een Hyundai Tuscon benzine uitvoering met een eerste toelating van december 2020 met een kilometerstand van 15000 km. Daarna berekenen we de mild hybride en plug-in hybride met een eerste toelating van januari 2021 met 15000 km. Deze zijn dus een maand jonger.

Wat betaald u voor rest-BPM bij een benzine, mild hybride of plug-in hybride?

Hyundai Tuscon 1.6 Benzine: 176 gram Co2 (gemiddeld) Rest-BPM: €6001

Hyundai Tuscon 1.6 Mild hybride: 132 gram Co2 (gemiddeld) Rest-BPM: €1917

Hyundai Tuscon 1.6 Plug-in Hybride: 39 gram Co2 (gemiddeld) rest-BPM: €719

De besparing is snel gemaakt wanneer u een mild hybride of plug-in hybride aanschaft ten opzichte van een benzine uitvoering. Zeker als u de auto over enkele jaren wilt verkopen adviseren wij u nu opzoek te gaan naar een hybride of elektrische auto.

Meer subsidie in Duitsland 

Wij kennen in Nederland enkele subsidies, een van de voornaamste subsidies is de Sepp subsidie. Dit is een subsidie waar men bij de aanschaf van elektrische of hybride auto’s een vergoeding kan krijgen. Bij een nieuwe auto krijgt u een vergoeding van €3750,- en bij tweedehands auto’s €2000,-

In Duitsland wordt de consument beter gestimuleerd tot het aankopen van een elektrische auto. Subsidies kunnen daar oplopen tot 6000 euro. Wat velen niet weten is dat het ook mogelijk is voor de Nederlandse consument om hier aanspraak op te maak. Deze subsidie in Duitsland wordt de BAFA premie genoemd.  Let op: wilt u ook aanspraak maken op de Nederlandse Sepp subsidie bij het importeren van een auto dan zal te allen tijden een erkend RDW bedrijf uw auto moeten importeren en vervolgens aan u moeten doorverkopen.

 

Actieradius steeds hoger 

U heeft besloten dat u elektrisch of hybride wilt rijden. De volgende stap zou zijn een auto kiezen die past bij het aantal kilometers dat u per dag aflegt. Het voordeel van hybride is dat het bereik redelijk overeenkomt met benzine of diesel voertuigen. Het nadeel van een elektrische auto is dat u afhankelijk bent van het aantal kilometers dat de auto kan afleggen en hoe snel de auto kan opladen. Ook is het belangrijk dat u nadenkt over wat het effect van het winterse weer zal zijn op uw elektrische voertuig. Houdt er dus rekening mee dat de elektrische auto straks bepaalt hoe u uw dag indeelt. 

Opladen kan snel

Het opladen van uw elektrische of hybride auto kan op verschillende snelheden. De oplaad snelheid is afhankelijk van welke kabels er worden meegeleverd, welke laadpaal wordt gebruikt en of de auto bijvoorbeeld 3 fase geladen kan worden. Belangrijk is dat u kijkt naar uw dagelijks leven,  gebruik van auto, om zo een passende auto met de juiste laadsnelheden hierop aan te passen. Het voordeel van hybride voertuigen is dat de auto nog steeds rijdt op brandstof en dat uw auto de batterij bij gebruik kan aanvullen.

Besparing op wegenbelasting

Wanneer u een elektrische auto of een plug-in hybride auto rijdt met een maximale uitstoot van 50 gram C02 per 100 km, dan heeft u een voordeel op de wegenbelasting. Elektrische voertuigen betalen tot december 2024 geen wegenbelasting en hybride voertuigen met een max uitstoot van 50 gram Co2 maar de helft. Het voordeel van elektrisch of hybride zit hem dus niet alleen in de kleintjes. In sommige gevallen kan dit op jaarbasis een besparing opleveren van honderden euro’s of simpelweg gezegd een hele fijne vakantie.

Brandstofprijzen vs. laadkosten

Op dit onderdeel hoeven wij niet lang in te gaan. De hedendaagse prijzen (juli 2022) zijn dusdanig hoog dat de keuze voor overstappen naar elektrisch of hybride simpelweg logisch is. Wanneer een auto gemiddeld 15000 km per jaar rijdt betaalt u voor thuisladen €1150,- tot €1300,- bij een openbare laadpaal en bij snelladen €1850,- per jaar. 

Tweedehands elektrisch of hybride

Het aanschaffen van een elektrische of hybride tweedehands kent zijn valkuilen, zeker als we kijken naar de batterijcellen. Wij adviseren onze klanten te allen tijde in gesprek te gaan met een onafhankelijke expert die u kan adviseren voor uw aankoop. Ook een aankoop bij een niet bekende partij adviseren wij om altijd gebruik te maken van een onafhankelijke aankoopkeuring. Hiermee bent u verzekerd dat de batterij grondig wordt nagelopen.

Conclusie

Het kopen van een elektrische auto of hybride vergt dus onderzoek. U kijkt niet simpelweg naar wat u mooi vindt maar ook wat bij uw dagelijks leven past. Importeren van een elektrische of hybride auto biedt u gaandeweg het meeste voordeel. Dit is ontstaan door de hogere subsidies in Duitsland, de extra subsidie in Nederland, het grotere aanbod en de auto’s die veelal betere kilometerstand en opties dragen. Ook de wegenbelasting en de brandstofprijzen bieden een extra uitweg, zeker als u op de kleintjes wil letten.    

Vorige Volgende
Bekijk alle referenties
Bekijk alle import autos

Stappenplan auto importeren

1. Aankoop
2. Transport
3. RDW
4. BPM
5. Extra's
6. Rijklaar