Doorzoek 255.765 Duitse occasions
  • Incl. BPM + importkosten
  • alleen officiële merkdealers

BPM indicatie?

Auto gevonden op een Duitse autosite? Stuur ons de advertentielink en ontvang gratis een indicatie van de totale kosten.

Wat is een importauto?

De laatste tijd komen in de media meer en meer berichten voorbij over het fenomeen ‘importauto’. Nu is in Nederland, als natie zonder echte eigen auto-industrie, bijna elke auto ooit een keer geïmporteerd. Met de term ‘importauto’ wordt dan ook gedoeld op een auto die niet via de reguliere importeur als nieuwe auto, maar op een zeker moment via een alternatief importkanaal ons land is binnengekomen. We spreken in deze gevallen, ter onderscheid van de directe import via de door de fabrikant aangewezen importeur, over parallelimport of ook wel "grijze import". In de meeste gevallen stonden deze auto’s in het land van herkomst al op kenteken en hiermee zijn het dus gebruikte auto’s.

Importauto’s in de lift

In Nederland kwamen in 2015 bijna 140.000 auto’s via parallelle import ons land binnen. In het afgelopen decennium gaf elk jaar een spectaculaire stijging van de import van gebruikte auto’s te zien. De nadruk ligt hierbij op jonge auto’s uit het A- en B-segment, de zogeheten (sub)mini’s en de compacte klasse. Veel van deze auto’s gaan rechtstreeks naar handelaren, die ze vervolgens weer aan Nederlandse kopers proberen te slijten.
Daarnaast zijn er steeds meer particulieren die een auto uit het buitenland importeren. Vaak zijn dit auto’s uit de wat hoger liggende segmenten. Duitsland is het voornaamste land van herkomst van al deze auto’s.

Oorzaken populariteit importauto’s

Dat de import van gebruikte auto’s in Nederland de laatste jaren een grote stijging heeft doorgemaakt, is vrij eenvoudig te verklaren. De Nederlandse automarkt kampt al geruime tijd met een krapte op het gebied van het aanbod van jonge gebruikte auto’s. Er worden steeds minder nieuwe auto’s verkocht en de vraag naar jonge tweedehandsauto’s stijgt. Voor een deel is dit te wijten aan de crisis, maar het zou te simpel zijn om het effect geheel hieraan toe te schrijven. In Nederland zijn de prijzen van nieuwe auto’s in vergelijking met de omringende landen verhoudingsgewijs onevenredig hoog. Dit is gedeeltelijk te verklaren door het Nederlandse belastingstelsel en de hoge heffingen die hierin op nieuwe auto’s in rekening worden gebracht. Maar ook berekenen de Nederlandse dealers relatief hoge winstmarges door aan de klant.

Importauto aantrekkelijk alternatief

In de ons omringende landen, in het bijzonder Duitsland, is de marktsituatie beduidend anders. Nieuwe auto’s zijn er goedkoper en worden er verhoudingsgewijs meer verkocht. De lagere prijzen werken ook in de hand dat het uitrustingsniveau vaak beter is; de Duitse koper kan immers met hetzelfde bedrag meer auto kopen dan zijn Nederlandse lotgenoot. Dit grotere volume aan nieuwe auto’s resulteert in Duitsland in meer aanbod van gebruikte auto’s en dientengevolge lagere prijzen. Hierdoor kunnen deze auto’s, ook nadat de Nederlandse fiscus bij import de gebruikelijke heffingen heeft geïncasseerd, tegen aantrekkelijke prijzen in de markt worden gezet. Deze winst verdwijnt bij importauto’s die via dealers en handelaren worden aangeboden overigens vooral in de zakken van de verkoper en gaat hiermee grotendeels aan de neus van de klant voorbij. Dat is anders wanneer de klant zelf een auto uit het buitenland importeert. Prijsbewuste klanten kunnen dan ook veel voordeel behalen wanneer ze, mits gewapend met voldoende kennis dan wel met vakkundige begeleiding, zelf een auto uit het buitenland importeren.

Geïnteresseerd geraakt? Kijk ook op onze pagina Auto importeren of doorzoek hieronder een aanbod van importauto's van 2012 en jonger waarbij de prijzen worden ingegeven inclusief BPM en alle import kosten.

Interieur
Exterieur
Bekleding

Zoekresultaat 255.765 importauto's

  • Lantwattenstraße17
    DE-78050 VS-Villingen
  • Sedan
  • Handgeschakeld
  • Benzine, 101 PK (74 kW)
  • CO2-uitstoot: 140 g/km
11/2007
129.300 km
4.520
incl. BPM en importkosten
  • 29
    59229Ahlen
  • Onbekend
  • Handgeschakeld
  • Benzine, 60 PK (44 kW)
  • CO2-uitstoot: 128 g/km
07/2012
57.800 km
3.856
incl. BPM en importkosten
  • 250
    Mönchengladbach
  • Handgeschakeld
  • Benzine, 60 PK (44 kW)
  • CO2-uitstoot: 107 g/km
11/2012
108.550 km
5.428
incl. BPM en importkosten
  • Nordring223
    DE-46325 Borken
  • Hatchback
  • Handgeschakeld
  • Benzine, 68 PK (50 kW)
  • CO2-uitstoot: 99 g/km
07/2012
45.200 km
5.450
incl. BPM en importkosten
  • Stadtweg61
    DE-06849 Dessau
  • Hatchback
  • Handgeschakeld
  • Benzine, 68 PK (50 kW)
  • CO2-uitstoot: 99 g/km
02/2013
85.364 km
5.659
incl. BPM en importkosten
  • Stadtweg61
    DE-06849 Dessau
  • Hatchback
  • Handgeschakeld
  • Benzine, 68 PK (50 kW)
  • CO2-uitstoot: 99 g/km
02/2013
92.834 km
5.659
incl. BPM en importkosten
  • Stadtring7
    DE-33647 Bielefeld
  • Hatchback
  • Handgeschakeld
  • Benzine, 75 PK (55 kW)
  • CO2-uitstoot: 119 g/km
03/2012
110.900 km
6.063
incl. BPM en importkosten
  • Nordring223
    DE-46325 Borken
  • Hatchback
  • Handgeschakeld
  • Benzine, 68 PK (50 kW)
  • CO2-uitstoot: 99 g/km
07/2012
45.200 km
5.450
incl. BPM en importkosten
  • Ostendstr.154
    DE-90482 Nürnberg
  • Hatchback
  • Handgeschakeld
  • Benzine, 68 PK (68 kW)
  • CO2-uitstoot: 103 g/km
02/2012
81.700 km
6.281
incl. BPM en importkosten
  • 19
    Dannenberg
  • Handgeschakeld
  • Benzine, 60 PK (44 kW)
  • CO2-uitstoot: 105 g/km
03/2012
135.500 km
5.756
incl. BPM en importkosten
Getoond 1–10 van 2557651234567...2557625577

< Wat is MwSt.? Steeds meer import door tekort aan tweedehands autos >
Auteur: Job Das
Een auto importeren in zes stappen: