BMW

De oorsprong van BMW

De oorsprong van BMW

Bayerische Motoren Werke, ook wel beter bekend als BMW. BMW is ontwikkeld in begin 20e eeuw en is nauw verbonden met de ontwikkeling van de Duitse luchtvaart- en auto industrie. 1916 werd BMW opgericht als fabrikant van vliegtuigmotoren. Door de eerste wereld oorlog moest het bedrijf vanwege het Verdrag van Versailles, stoppen met de productie. Het bedrijf moest veranderen en begon met de productie van motorfietsen en later ook auto’s

BMW nam in 1928 de voertuigfabriek Eisenach A.G over, hier produceerde BMW zijn eerste auto, de BMW 3/15. De 15 verwees naar het aantal PK van de BMW.

Door de jaren heen groeide BMW uit tot een luxe automerk. Met sportiviteit en innovatie als leidraad. Het iconische blauw witte logo dat tot vandaag nog steeds wordt gebruikt, verwijst naar de Beierse vlag en symboliseert het ontstaan en trots van het merk.

Groei en doorbraak van BMW

Groei en doorbraak van BMW

Met de start van de BMW 501 en BMW 1500 in de jaren ’50 en ’60 zet BMW zijn merk op de kaart als producent van luxe en sportieve voertuigen. In 1962 kwam de introductie van de “Neue Klasse”: sportieve sedans met sportieve rijeigenschappen en hoogstaande technieken. 

De jaren ’70 waren gouden jaren voor BMW. Het merk bereikte wereld beroemdheid met modellen als de BMW 3-serie, BMW 5-seri en BMW 7-serie. In de jaren ’70 heeft BMW zich gericht op sportieve rijders. De ontwikkeling van de turbo motor in de BMW 2002 en de introductie van de M-divisie, nu beter bekend als het M-pakket, versterkte de positie en reputatie van BMW

Populaire BMW modellen

BMW in de 21e eeuw

BMW in de 21e eeuw

De lancering en introductie van de i-klasse in 2013 begon met de modellen i3 en i8. BMW toonde daarmee zijn visie op verduurzamen van mobiliteit en voegde vele innovatieve technologieën toe. Enkele van deze technologieën worden vandaag de dag nog gebruikt. Denk aan het iDrive-systeem en de BMW Personal Assistant. Enkele nieuwe modellen zoals de BMW iX en i4, laten zien dat BMW luxe, sportiviteit en duurzaamheid moeiteloos combineert. BMW blijft zich ontwikkelen op het gebied van autonoom rijden, kunstmatige intelligentie en slimme oplaadoplossingen en technologieën. 

Waarom kiezen voor BMW?

BMW heeft een reputatie opgebouwd als premium merkdealer. Met focus op rijplezier, sportiviteit, dynamische rijeigenschappen, luxe en innovatie. Hier zijn enkele belangrijke redenen waarom BMW een uitstekende keuze kan zijn:

Pluspunten voor BMW
Aandachtspunten voor BMW
Pluspunten / nadelen

Voordelen

  • Rijplezier: BMW’s staan bekend om hun dynamische rijeigenschappen en sportieve weggedrag.
  • Innovatie: Vooruitstrevende technologie zoals het iDrive-systeem, xDrive-vierwielaandrijving en plug-in hybride aandrijflijnen.
  • Luxe en Comfort: Hoogwaardige materialen en een verfijnde afwerking.
  • Sterke Restwaarde: BMW-modellen behouden doorgaans goed hun waarde.
  • Ruim Modelaanbod: Van compacte modellen tot luxe SUV's en sportieve M-modellen.
Pluspunten / nadelen

Aandachtspunten

  • Onderhoudskosten: Door de geavanceerde technologie kan onderhoud prijzig zijn.
  • Elektronische Storingen: Soms gevoelig voor elektronische problemen, vooral bij oudere modellen.
  • Brandstofverbruik: Sportievere modellen en vierwielaangedreven uitvoeringen kunnen een hoger verbruik hebben.
  • Aanschafprijs: BMW is een premium merk, wat resulteert in een hogere instapprijs.

Populaire BMW modellen