De BPM berekenen bij het importeren van een auto is één van de belangrijkste aspecten om te kunnen bepalen of een bepaalde auto importeren wel of niet loont. Het importeren van een jong gebruikte auto uit Duitsland kan in ieder geval een interessante besparing opleveren. Met name in het luxe segment gaat het al snel om vele duizenden euro's voordeel.
De laatste jaren zijn er veel wijzigingen geweest in de wijze waarop de BPM wordt berekend door de Belastingdienst. In de jaren voorafgaand aan 2013 speelde de nieuwprijs en de netto catalogusprijs (ook bekend als netto cataloguswaarde) van een auto nog (deels) een rol in het berekenen van de bruto-BPM. Met de invoering van het BPM 2013 regime is de berekening van de BPM niet meer gekoppeld aan de nieuwprijs van een auto maar bestaat deze uitsluitend nog uit een CO2-heffing.
Doordat er meerdere manieren zijn om de BPM bij import te berekenen verdient het de aanbeveling een BPM berekening door een specialist na te laten rekenen. Door slim gebruik te maken van ondoorzichtige regelgeving (welke continu aan verandering onderhevig is) en per geval verschillende toegestane manieren te toetsen om BPM mogelijkerwijs lager te berekenen, Kunt u de bij import verschuldigde rest-BPM geheel legaal fors lager berekenen. Wanneer u uw importauto door Das Import laat invoeren houden wij in de BPM aangifte rekening met toepassing van het voordeligste BPM regime. Onze auto import service verdient zich hierdoor negen van de tien keer meer dan terug.
Een gebruikte auto importeren is in de regel interessanter dan een nieuwe auto kopen in Duitsland. Bij de import van een gebruikte auto kan namelijk voor het berekenen van de rest-BPM de BPM afschrijvingstabel worden toegepast.
Voor veel websites kunnen wij automatisch de BPM voor u berekenen met onze online BPM calculator. Voer hieronder een weblink in voor een online BPM berekening.
N.B. Deze automatische BPM berekening werkt uitsluitend voor het berekenen van de BPM van voertuigen met een eerste toelatingsdatum van 2012 of jonger en o.m. een vermelding van de CO2-uitstoot in de advertentie. Heeft u een auto gevonden buiten deze criteria dan kunt voor het berekenen van de rest-BPM een gratis offerte opvragen.
Werkt de online BPM calculatie niet voor de door u gevonden advertentie? Dan kunt u hieronder zelf handmatig de BPM berekenen als u de daarvoor benodigde gegevens heeft.
N.B. Deze handmatige BPM berekening werkt uitsluitend voor voertuigen met een eerste toelatingsdatum van 2012 of jonger. Heeft u een auto gevonden met een eerste toelatingsdatum van voor 2012 dan kunt u voor een BPM berekening een offerte opvragen.
Heeft u deze gegevens voor handen of heeft u liever dat wij de berekening voor u maken? Stuur ons dan alternatief een weblink van een in Duitsland geadverteerde auto en wij zullen u GRATIS een BPM berekening sturen en een totaalprijs waarvoor wij de desbetreffende auto kunnen importeren.
Heeft u een auto gevonden op internet? Stuur ons de weblink en wij sturen u vrijblijvend een indicatie van de totale kosten.
Al onze berekeningen en offertes zijn gratis en vrijblijvend. Wilt u alleen een indicatie van wat een bepaalde auto all in op Nederlands kenteken gaat kosten? Geen probleem, we doen u graag een voorstel voor een gegarandeerde totaalprijs zonder verrassingen achteraf.
Om het importeren van een auto nog gemakkelijker te maken, hebben wij een aanbod van 214.409 Duitse merkdealer occasions op onze website waarbij alle prijzen getoond worden incl. BPM en importkosten. Zo hoeft u niet meer steeds de BPM te (laten) berekenen maar ziet u direct waar u aan toe bent en wat de eindprijs is. Alle getoonde auto's zijn van officiële merkdealers. Start hier direct uw zoektocht:
Wij komen altijd vooraf een vaste totaalprijs met u overeen waarvoor wij de afgesproken dienstverlening verrichten en de te importeren auto op Nederlands kenteken afleveren.
Deze totaalprijs voor onze auto import service zal worden berekend op basis van de overeen te komen dienstverlening die wij aanbieden in onderstaande pakketten, de rest-BPM op basis van de afschrijvingstabel (of indien mogelijk op basis van een taxatiewaarde) en indien van toepassing de aanschaf van de auto (u kunt de auto ook zelf kopen). Alle afspraken leggen wij over en weer vast in een overeenkomst van opdracht. Hierdoor weet u vooraf exact waar u aan toe bent en komt u nooit voor verrassingen te staan. Zie ook onze pagina Totale kosten auto importeren.
Import pakkettenDiensten |
BASIS
Het Basis import pakket:
Dit is ons meest basale import pakket. Dit pakket neemt u af wanneer u ervoor kiest om de auto zelf aan te kopen bij de verkopende partij en deze zelf naar Nederland te rijden. Het Basis import pakket gebruikt u dus wanneer u uitsluitend ontzorgd wilt worden bij de registratie in Nederland. LET OP: bij de keuze voor het Basis import pakket moet u er rekening mee houden dat u zelf nog additionele kosten zal moeten maken. Denk aan kosten voor een tijdelijk 5-daags kenteken voor het overrijden van de auto, brandstofkosten, vervoer voor de heenreis en natuurlijk ook een hoop tijd. Daarnaast dient u formeel bij het zelf overrijden van een auto op buitenlands kenteken ook eerst een "vrijstelling voor BPM en motorrijtuigenbelasting bij kortstondig gebruik" aan te vragen en is uw voertuig nog niet allrisk te verzekeren zonder Nederlands kenteken. Import pakket |
Meest gekozen
PREMIUM
Import pakket |
Meeste korting
PREMIUM +
Import pakket |
Auto invoeren RDW
De basis van onze dienstverlening is het invoeren van de auto bij de RDW. Wanneer de te importeren auto in Nederland is aangekomen zal deze bij de RDW moeten worden ingevoerd. De in te voeren auto zal daar normaliter fysiek voor langs de RDW moeten voor een keuring. Door de grote hoeveelheid auto's die wij invoeren komt de RDW bij ons echter keuren op locatie. Dit betekent dat wij niet in uw auto heen en weer hoeven te rijden van en naar een RDW keuringsstation en dat wij iedere werkdag uw auto direct kunnen invoeren zonder wachttijd (particuliere afspraken worden daarentegen vaak minimaal drie weken vooruit gepland bij de RDW keuringsstations). Voor slechts 200,- excl. BTW regelen wij al het papierwerk en wordt uw importauto binnen één werkdag ingevoerd bij ons op locatie door de RDW. |
|||
RDW leges, recycling en tenaamstelling
Voor het invoeren van de auto dient u rekening te houden met 139,05 excl. BTW aan kosten voor RDW leges, recycling en tenaamstelling van de auto. Van dit bedrag is 98,13 vrijgesteld van BTW. Over de overige 40,92 wordt 21% BTW berekend. |
|||
BPM aangifte:
Na de RDW keuring en registratie zal er voor de inklaring van de auto aangifte van de BPM moeten worden gedaan bij de Belastingdienst. Hiervoor zal een BPM aangifte rapport moeten worden opgesteld. Voor slechts 60,- excl. BTW zullen wij daartoe alle opties van de desbetreffende auto in kaart brengen en deze, op basis van de bij deze opties behorende nieuwprijzen, bij elkaar optellen en vermeerderen met de basisprijs van het desbetreffende merk / model om tot een oorspronkelijke nieuwprijs te komen van de te importeren auto. Vervolgens zullen we op basis daarvan en op basis van de overige specifieke variabelen zoals CO2-uitstoot e.d. een exacte en volledig onderbouwde af te dragen rest-BPM berekenen en aangeven. |
|||
Luxe kentekenplaten met opzetletters:
Wanneer u gebruik maakt van onze dienstverlening zullen wij uw geïmporteerde auto altijd uitrusten met luxe kentekens met zogeheten opzetletters. In tegenstelling tot de standaard kentekenplaten, waarbij de letters in de kentekenplaat worden geperst, worden bij luxe kentekens de letters op de kentekenplaat gelegd. Dit geeft een mooi effect en is in onze optiek onmisbaar op iedere auto uit het hogere segment. De kosten hiervoor bedragen 39,50 excl. BTW voor twee kentekenplaten. |
|||
Basis handwasbeurt:
Doordat auto’s na een open transport vaak erg vies zijn en wij de staat bij binnenkomst goed willen vastleggen, zullen wij bij aankomst van uw auto deze een basis handwasbeurt geven. Dit houdt in dat wij de auto volledig zullen wassen met professionele producten. Dit gebeurt met de hand om wasstraatkrassen te voorkomen. Wij rekenen hiervoor 30,- excl. BTW. |
|||
Stallingskosten:
Na het invoeren van de auto hebben de RDW en de Belastingdienst gecombineerd gemiddeld ca. vijf tot negen werkdagen nodig voor het aanmaken van een kentekenbewijs. Tijdens deze periode wordt de auto gestald in een zwaar beveiligde autoshowroom met onder meer gepantserde overheaddeuren, antirampalen, camerabewaking met meldkamer, alarmsysteem met meldkamer en een veiligheidshek. Wij rekenen hiervoor 40,- excl. BTW aan stallingskosten. |
|||
Allrisk verzekering rijrisico:
Hoewel wij nauwelijks rijden met auto’s van onze klanten, komt het toch voor dat er korte stukjes gereden moeten worden. Bijvoorbeeld een paar meter van de trailer af over ons terrein naar onze showroom. Hiervoor is een verzekering noodzakelijk. Wij hebben hiervoor een allrisk verzekering om alle risico’s, hoe klein ook, uit te sluiten. Wij belasten hier een forfaitair bedrag van 25,- excl. BTW voor door. |
|||
Aanvullende allrisk verzekering:
Voor het transport en de stalling van de auto bieden wij een optionele allrisk verzekering aan. Het transport is verzekerd conform “de algemene vervoerscondities AVCM, AVC en CMR voor open transport per oplegger” zoals gebruikelijk in de branche. Dit houdt in een verzekerd bedrag per kilogram wat, afhankelijk van de waarde van uw auto, kan neerkomen op onderverzekering. Wij bieden echter via een externe verzekeraar een aanvullende dekking aan waarmee schade tijdens transport voor het volledige aankoopbedrag gedekt is (met uitzondering van steenslag of hagelschade tijdens het open transport). Met deze verzekering is de auto tevens allrisk gedekt bij aankomst in Nederland zolang deze geparkeerd staat in het bedrijfspand van Das Automotive te Zaandam. De kosten voor deze aanvullende verzekering zijn 75,- excl. BTW. Indien u er voor kiest de auto pas te verzekeren als er een Nederlands kenteken bekend is, is dit uw eigen risico. Voor het sluiten van de uiteindelijke verzekering van de auto brengen wij u graag in contact met een partner waar wij mee samenwerken. Zij kunnen u een concurrerende verzekeringsofferte doen voor een allrisk dekking op basis van de aanschafwaarde van de auto in plaats van de nieuwwaarde. Dit resulteert in een scherpere premie die mogelijk interessant is voor u. |
optioneel | ||
Aankoopafwikkeling & nazorg: Aankoopafwikkeling Prijsonderhandeling Nazorg LET OP: wij bieden onze diensten voor transport en aankoopafwikkeling, welke onderdeel uitmaken van ons Premium en Premium + import pakket, niet aan voor auto’s die particulier worden aangeboden (“Privatanbieters”) en slechts beperkt voor auto’s die niet bij officiële merkdealers geadverteerd staan en/of ouder dan tien jaar zijn. |
|||
Transport: LET OP: wij bieden onze diensten voor transport en aankoopafwikkeling, welke onderdeel uitmaken van ons Premium en Premium + import pakket, niet aan voor auto’s die particulier worden aangeboden (“Privatanbieters”) en slechts beperkt voor auto’s die niet bij officiële merkdealers geadverteerd staan en/of ouder dan tien jaar zijn. In onze ervaring kleven er te veel risico’s aan het aankopen van dit soort auto’s op afstand. U kunt dergelijke auto’s met ons Basis import pakket uiteraard wel door ons laten invoeren bij de RDW nadat u de auto zelf heeft overgereden naar Nederland (al dan niet in combinatie met een tijdelijk 5-daags kenteken) of u kunt gebruik maken van een door ons opgesteld BPM aangifterapport. |
|||
15 punten aankomstcheck: 1. Registratie kilometerstand 2. Brandstofpeil / laadniveau / laadkabels 3. Sleutels 4. Aanwezigheid vloermatten 5. Aanwezigheid hoedenplank 6. Beschadigingen exterieur 7. Taalinstellingen 8. Profiel banden 9. Aanwezigheid sleutel/slotbout 10. Aanwezigheid bandenreparatie set 11. Aanwezigheid reservewiel 12. Aanwezigheid gevarendriehoek 13. Aanwezigheid garantiedocumenten 14. Controle geldigheid APK 15. Controle meldingen dashboard |
|||
30 punten aankomstcheck: 16. Motorolie 17. Ruitensproeiervloeistof 18. Koelvloeistof 19. Visuele inspectie koelsysteem 20. Ruitenwissersbladen 21. Onderhoudsbehoefte 22. Accu en klemmen 23. Beschadigingen interieur 24. Werking verlichting 25. Werking stoelverwarming 26. Werking airco 27. Aanwezigheid SD Kaart navigatie 28. Bandenspanning 29. Storingsgeheugen 30. Ruiten |
|||
Versneld transport:
Bovengenoemd transport betreft een verzameltransport. De geboden prijs is alleen rendabel als er een zo efficiënt mogelijke route gereden kan worden met doorgaans minimaal zes tot acht te vervoeren auto’s per oplegger. Om deze reden is de doorlooptijd waar wij naar streven voor dit transport maximaal 10 werkdagen vanaf het moment dat de auto klaar staat om afgehaald te worden bij de verkopende partij in Duitsland tot aan dat deze wordt afgeleverd bij ons in Zaandam. Wilt u dit versnellen om eerder te beschikken over uw auto dan kunnen wij tegen een meerprijs van 150,- excl. BTW een versneld transport aanbieden waarbij de voornoemde doorlooptijd gehalveerd wordt naar maximaal 5 werkdagen vanaf het moment dat de auto klaar staat om afgehaald te worden bij de verkopende partij in Duitsland tot aan dat deze wordt afgeleverd bij ons in Zaandam (waarna de auto bij ons op locatie nog ingevoerd zal moeten worden). |
optioneel | ||
Totaal incl. BTW
BTW specificatie
Totaal
incl. BTW |
624,99 | 1665,59 | 1931,79 |
Totaal excl. BTW
|
533,55 | 1393,55 | 1613,55 |
BTW
|
91,44 | 272,04 | 318,24 |
-15,60 | -81,80 | ||
Pakketprijzen incl. BTW
|
624,99 | 1649,99 | 1849,99 |
Ook als u geen gebruik maakt van onze auto import service kunnen wij u van dienst zijn. Wanneer u zelf een auto invoert zult u namelijk aangifte moeten doen van de BPM. Het invullen van dit BPM aangifte formulier en het onderbouwen van de bij te sluiten BPM berekening (en eventueel koerslijst of taxatie) is echter specialistisch werk doordat er meerdere methodes zijn om de bruto-BPM te berekenen en daar bovenop ook nog eens meerdere methodes zijn om vervolgens de rest-BPM te berekenen.
Voor slechts €60,- (excl. BTW) vullen wij op de voordeligste wijze uw volledige BPM aangifte rapport in, aangevuld met BPM berekening en onderbouwing zodat u deze zelf kunt indienen bij de Belastingdienst Douane en u vervolgens zelf de BPM kunt afdragen.
Steeds meer Nederlanders overwegen een auto te importeren uit Duitsland. Met name bij jonge occasions in het luxe segment kunnen de kostenbesparingen oplopen tot duizenden euro's. Wat niet veel mensen weten, is dat bij het importeren van een auto verschillende aspecten komen kijken. Je moet bijvoorbeeld de BPM berekenen en daarnaast rekening houden met verschillende factoren. Bij Das Import kunnen we de BPM berekenen en focussen we ons op de belangrijkste zaken omtrent het importeren van een auto uit Duitsland.
Er zijn verschillende redenen waarom mensen ervoor kiezen om een auto uit Duitsland te importeren. Allereerst is er sprake van aanzienlijke kostenbesparingen. Auto's in Duitsland zijn vaak goedkoper dan in Nederland. Ook is het aanbod van jonge occasions in Duitsland groter, wat het gemakkelijker maakt om een auto te vinden.
Wanneer u besluit een auto te importeren uit Duitsland moet u onder andere de BPM berekenen, en het is verstandig om dit te doen via een gespecialiseerd bedrijf zoals Das Import. Wij hebben meer dan 15 jaar ervaring op het gebied van auto-import en kunnen het proces eenvoudig voor u maken. Bovendien bieden wij auto's aan voor concurrerende tarieven.
De BPM is een belasting die wordt geheven op personenauto's en motorrijwielen. Bij het importeren van een auto van 2013 of jonger moet u BPM betalen over de CO2-uitstoot van de auto. Bij auto's van voor 2013 wordt de BPM over de nieuwprijs berekend. Voor auto's ouder dan 17,5 jaar en elektrische auto's betaalt u geen BPM. U kunt de rest-BPM berekenen op verschillende manieren, bijvoorbeeld met de tabelmethode of de koerslijstmethode.
De BPM berekenen met de tabelmethode gebeurt aan de hand van een tabel die per maand een afschrijving laat zien. Hierbij wordt gekeken naar de bruto-BPM en daarop vindt een afschrijving plaats tot de te betalen rest-BPM. Bij de koerslijstmethode wordt de afschrijving op de bruto-BPM berekend aan de hand van de waarde van de auto op het moment van import. Hiervoor wordt gebruikgemaakt van een koerslijst, waarin de dagwaarde van de auto wordt bepaald. Die wordt afgezet tegen de nieuwwaarde en daarmee wordt een afschrijvingspercentage bepaald. Als die afschrijving groter is dan de afschrijving op de afschrijvingstabel, dan scheelt dit in de te betalen rest-BPM.
U kunt zelf de BPM berekenen van een auto, maar hiervoor moet u wel beschikken over de juiste informatie, zoals de CO2-uitstoot en de waarde van de auto. Er zijn verschillende websites beschikbaar waarop u gratis de BPM kunt berekenen. Let wel op dat deze berekeningen indicatief zijn en dat de uiteindelijke BPM kan afwijken.
Als u van plan bent om een auto uit Duitsland te importeren, is het belangrijk om de BPM berekening goed te begrijpen en uit te voeren om de uiteindelijke kosten van het importeren te bepalen.
Bij het importeren van een auto moet u overigens niet alleen rekening houden met de BPM berekening, maar ook met andere kosten zoals invoerrechten en BTW. Deze kosten kunnen oplopen tot enkele duizenden euro's. Het is daarom belangrijk om vooraf een goed beeld te hebben van de totale kosten. Bij Das Import kunt u een vrijblijvende offerte aanvragen, waarin alle kosten worden meegenomen. Wij zullen de BPM berekenen en de overige kosten overzichtelijk aan u laten zien.
Bij het importeren van een auto uit Duitsland is het belangrijk om te weten hoeveel rest-BPM u moet betalen. Gelukkig heeft Das Import een handige online BPM calculator waarmee u eenvoudig en snel de rest-BPM berekenen kunt. Deze calculator is speciaal ontworpen om u inzicht te geven in de kosten die u kunt verwachten bij het importeren van uw droomauto.
Om de rest-BPM te berekenen met de online BPM calculator, hoeft u slechts enkele gegevens van de auto in te voeren, zoals de brandstof, de datum van eerste toelating en de CO2-uitstoot. Vervolgens krijgt u een nauwkeurige schatting van de rest-BPM die u verschuldigd bent bij het importeren van de auto.
Door gebruik te maken van de online BPM calculator van Das Import, kunt u goed voorbereid en geïnformeerd te werk gaan bij het importeren van een auto uit Duitsland. Met behulp van onze tool kunt u nauwkeurig de BPM berekenen en weet u precies welke kosten u kunt verwachten. Zo komt u niet voor onaangename verrassingen te staan. Profiteer van deze handige tool en maak het importeren van uw droomauto eenvoudiger en transparanter.
Het importeren van een auto uit Duitsland kan een aantrekkelijke optie zijn vanwege de kostenbesparing, het grote aanbod van jonge occasions en de complete uitrusting. Echter, bij het importeren van een auto moet u rekening houden met bepaalde kosten, zoals BPM en in bepaalde gevallen invoerrechten en BTW. Wij leggen u graag uit hoe u de BPM (en BTW of invoerrechten) kunt berekenen en wat BPM precies betekent.
Wanneer u een auto importeert uit een land buiten de Europese Unie, moet u de BPM berekenen en daarnaast invoerrechten betalen. Deze kosten zijn gebaseerd op de douanewaarde van de auto die wordt bepaald door de aankoopprijs, transportkosten en verzekering. Het tarief voor invoerrechten varieert afhankelijk van het type auto en de herkomst. Als u een auto importeert uit Duitsland, een EU-lidstaat, bent u geen invoerrechten verschuldigd.
De BPM is een belasting die in Nederland wordt geheven op de aankoop of import van personenauto's, bestelauto's en motorfietsen. Bij het importeren van een auto uit Duitsland moet u BPM betalen.
Wilt u bij invoer de BPM berekenen, dan kunt u gebruikmaken van de BPM calculator op de website van de Belastingdienst. U kunt natuurlijk ook de BPM calculator op onze eigen website gebruiken. U moet de volgende gegevens invoeren: de catalogusprijs van de auto, de datum van de eerste toelating, de CO2-uitstoot en eventuele aanpassingen of accessoires. De calculator geeft u vervolgens een schatting van de BPM.
Deze belasting is bedoeld om de aanschaf van zuinige en milieuvriendelijke voertuigen te stimuleren. Auto's met een lagere CO2-uitstoot hebben een lagere BPM dan auto's met een hogere CO2-uitstoot.
Het is essentieel om rekening te houden met de kosten die gepaard gaan met het importeren van een auto uit Duitsland. Gelukkig zijn er geen invoerrechten verschuldigd bij het importeren van een auto uit Duitsland, maar u moet wel de BPM berekenen. Door de BPM bij invoer te berekenen en te begrijpen waar deze belasting voor staat, kunt u een weloverwogen beslissing nemen over het importeren van uw droomauto uit Duitsland.
Bent u geïnteresseerd in het importeren van een auto uit Duitsland en wilt u meer weten over de kosten? Neem dan gerust contact op met Das Import voor een vrijblijvend adviesgesprek of maak gebruik van de BPM calculator. Met meer dan 15 jaar ervaring en concurrerende tarieven kunnen wij u ongetwijfeld helpen bij het vinden en importeren van uw nieuwe auto!
Om de BPM te berekenen bij het importeren van een auto kunt u gebruik maken van de automatische BPM calculator die u op deze pagina vindt of u vraagt gemakkelijk een offerte aan waarna wij u gratis een BPM berekening zullen toesturen. Indien u het aanbod van importauto’s op onze website bekijkt worden de prijzen reeds inclusief BPM getoond.
Hoeveel BPM er betaald moet worden hangt voor auto’s van 2013 en jonger voornamelijk af van de leeftijd, kilometerstand, brandstof en gecombineerde CO2-uitstoot. Voor auto’s van voor 2013 speelt de nieuwprijs incl. opties ook nog een rol. Heeft u een specifieke auto op het oog waarvan u graag wilt weten hoeveel BPM u moet betalen? Op onze website zijn er diverse mogelijkheden om de BPM te berekenen.
Bent u benieuwd hoeveel BPM u moet betalen bij invoer van een auto? De hoogte van het BPM bedrag is afhankelijk van diverse factoren en kan daardoor ingewikkeld zijn. Op onze website kunt u echter gemakkelijk automatisch de BPM berekenen voor de meeste auto's en anders doen wij u graag snel en vrijblijvend een offerte voor de invoer van de auto met gratis BPM berekening.
Voor het berekenen van de BPM van een auto heeft u de datum van de eerste toelating van de auto nodig, de kilometerstand, de brandstof, de gecombineerde CO2-uitstoot en voor auto’s die ouder zijn dan 2013 ook nog de nieuwprijs incl. accessoires. Met deze variabelen kunt u in principe zelf de BPM berekenen. Dit is echter complexe materie. Om die reden hebben wij dit geautomatiseerd. Op onze website vindt u een BPM calculator waarmee u gemakkelijk en snel de BPM van een auto kunt berekenen.