Bijtelling import auto

 De bijtelling van een import auto is in beginsel gelijk aan die van een gelijkwaardige Nederlandse nieuwe auto. Een veel gehoorde misvatting is dat de bijtelling voor een importauto wordt gebaseerd op het afgeschreven BPM-bedrag dat bij het importeren van de auto is aangegeven of dat er bijtelling betaald wordt over de taxatiewaarde van de geïmporteerde auto. Dat is onjuist.

Dit komt omdat bij invoer van een auto, net als bij nieuwe auto’s, te allen tijde de netto catalogusprijs wordt geregistreerd (ook bij invoer onder de nieuwe BPM 2013 en 2014 regimes waar BPM uitsluitend nog op CO2-uitstoot wordt gebaseerd). Het bijtellingstarief over de catalogusprijs of consumentenprijs wordt berekend aan de hand van deze netto catalogusprijs en staat los van de rest-BPM bij import.

Bij invoer van de auto maakt dit dus geen verschil. Het kan zijn dat de werkelijke nieuwwaarde soms iets lager uitvalt bij aangifte, maar in principe betaalt u gewoon het bijtellingstarief over de catalogusprijs die voor de auto gold ten tijde van eerste toelating.

CO2-grenzen

Net als voor de op CO2-heffing berekende BPM worden ook voor de bijtelling de CO2-grenzen aangescherpt de komende jaren. De grens voor het 14%-bijtelling tarief blijft overeenkomen met de vrijstellingsgrens in de BPM (in 2015 82 gr/km). Het 20%-tarief is uiteindelijk in 2015 van toepassing op alle auto’s met een CO2-uitstoot van maximaal 110 gr/km.

Bijtelling import auto afhankelijk van CO2-uitstoot (in gr/km)

  2011 1 januari 2012 1 juli 2012 2013 2014 2015
Benzine            
14% bijtelling <111 <111 <103 <96 <89 <83
20% bijtelling 111-140 111-140 103-132 96-124 89-117 83-110
25% bijtelling >140 >140 >132 >124 >117 >110
Diesel            
14% bijtelling <96 <96 <92 <89 <86 <83
20% bijtelling 96-116 96-116 92-114 89-112 86-111 83-110
25% bijtelling >116 >116 >114 >112 >111 >110

 

Bijtellingspercentages auto v/d zaak - vanaf 2015

CO2-uitstoot 2016 2017 2018 2019 2020 2021
geen 4% 4% 4% 4%* 4%* 22%
1-50 g/km 15% 22% 22% 22% 22% 22%
51-82 g/km 21% 22% 22% 22% 22% 22%
83-106 g/km 21% 22% 22% 22% 22% 22%
v/a 107 g/km 25% 22% 22% 22% 22% 22%

* Voor auto’s met een datum van eerste toelating op de weg in 2019 en 2020 is er een beperking voor de lage bijtelling. De bijtelling van 4% geldt voor deze auto’s tot een cataloguswaarde van € 50.000, voor het meerdere is de bijtelling 22%. Voor waterstofauto’s geldt deze beperking niet.

Auto's met een verlaagd bijtellingspercentage

Auto’s houden een verlaagd bijtellingspercentage voor een periode van 60 maanden, gerekend vanaf het moment dat het kenteken van de auto voor het eerst op naam wordt gesteld. Aan het eind van die periode wordt bekeken of de auto tegen de dan geldende CO2-grenzen opnieuw voor een 60 maanden periode voor een verlaagd bijtellingspercentage in aanmerking komt.

Voor personenauto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 gr/km die in de periode 1 januari 2012 tot en met 31 december 2013 worden aangeschaft, geldt gedurende 60 maanden een 0%-tarief voor de bijtelling. Voor personenauto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 gr/km die in de periode 1 januari 2014 tot en met 31 december 2015 worden aangeschaft, geldt gedurende 60 maanden een 7%-tarief voor de bijtelling. Op auto’s die al voor 1 januari 2012 zijn aangeschaft en niet meer dan 50 gr/km CO2 uitstoten, is voor zover ze daar nog geen recht op hadden vanaf 1 januari 2012 het 0%-tarief van toepassing tot 1 januari 2017.

Wellicht ook interessant:

Vrijblijvende offerte?

Heeft u een auto gevonden op internet? Stuur ons de weblink en wij sturen u vrijblijvend een indicatie van de totale kosten.

Direct in uw mailbox! Meld u nu aan:

Bedankt voor uw aanmelding.
Om uw profiel compleet te maken hebben wij nog een aantal vragen voor u.
1/4 2/4 3/4 4/4
Op welke termijn wilt u een auto importeren?
Wat is uw budget?
Wat rijdt u het liefst?
Wat is/zijn uw favoriete merk(en)?
Uw gegevens
Bedankt voor het invullen.
Wij kunnen nu nog relevanter zijn in de e-mails die wij u sturen.