BPM 2018

Het BPM 2018 regime is gepubliceerd. Inmiddels is het gebruikelijk dat er geen jaar voorbijgaat zonder dat de wijze verandert waarop in Nederland de BPM op auto’s wordt berekend. Ook in 2018 wijzigt de grondslag voor de berekening van de BPM. En zoals wel vaker: hoewel het een samenspel van minnen en plussen is, is het resultaat van de aanpassingen voor 2018 dat voor bijna alle auto’s per saldo meer BPM betaald moet gaan worden. Een uitzondering hierop vormen geheel elektrische auto’s (waarop geen BPM-heffing van toepassing is) en een klein aantal auto’s die in 2018 nog juist binnen dezelfde tariefgroep kunnen blijven. In de praktijk betreft dit slechts drie procent van het wagenpark.

Net als in 2017 al gebeurde, is ook voor 2018 de bovengrens van de tariefgroepen verlaagd. Resultaat: dezelfde auto valt vanaf dit jaar soms in een hogere tariefgroep dan in het jaar ervoor. Voor diesels is bovendien een extra toeslag van kracht. Wanneer u een auto uit 2018 wilt kopen en importeren, kunt u niet om deze wijzigingen heen. Koopt u een auto van hetzelfde type van een vroeger bouwjaar, dan kan de BPM worden berekend volgens het regime van dat specifieke of elk tussenliggende jaar. In veel gevallen pakt dit dus goedkoper uit dan gebruik van het meest actuele BPM-tarief. Handig om rekening mee te houden bij het uitzoeken van een importauto! Het kostenverschil tussen een auto uit 2017 ten opzichte van een uit begin 2018 kan immers aanzienlijk zijn. Meer over hoe u op deze manier kosten kunt besparen leest u in het voordeligste BPM-regime.

BPM 2018 in meeste gevallen weer omhoog

Doordat de BPM in Nederland grosso modo wederom is gestegen, blijven de verwachtingen voor de verkopen van nieuwe auto’s getemperd. Dit drukt op zijn beurt het aanbod van jonge gebruikte auto’s in ons land. Steeds meer kopers ontdekken de voordelen van het importeren van een jonge gebruikte auto. Een aantal ons omringende landen, met name Duitsland, vormen de bakermat voor een levendige handel in gebruikte auto’s. Doordat binnen de eurozone het handelsverkeer is vereenvoudigd, is het zelf importeren van een auto geen ondoenlijke onderneming meer. Toch zijn er genoeg reguleringen die de onervaren koper van een buitenlandse auto kunnen opbreken of op zijn minst geld kunnen kosten. Geld dat bij voldoende kennis van de materie bespaard had kunnen worden.

Houd grip op uw importkosten

Hoewel de kosten niet het enige motief voor de import van een auto uit het buitenland hoeven te zijn, begrijpen we bij Das Import maar al te goed dat het onder controle houden van de kosten voor de import van een (gebruikte) auto doorgaans een factor van gewicht zijn. Das Import is al jaren actief op het terrein van de import van auto’s uit (met name) Duitsland. De nieuwe regelgeving bezorgt ons dan ook geen hoofdbrekens. Standaard rekenen wij voor onze klanten alle mogelijke regimes door. Het resultaat van al deze inspanningen? U weet zeker dat u nooit te veel betaalt!

Gratis BPM berekening

Op de pagina BPM indicatie kunt in het aanvraagformulier een weblink van een advertentie van een auto in Duitsland toesturen. Wij zullen u dan gratis een zeer gerichte indicatie van de te betalen rest-BPM toesturen. Daarnaast ontvangt u een opsomming van de overige kosten die u kunt verwachten bij het importeren van een auto uit Duitsland.

Doorzoek 264.947 importauto's - prijzen incl. BPM

Het kopen van een auto in Duitsland kan u bij een juiste aanpak veel opleveren: een mooiere auto voor een bedrag dat in de regel lager ligt dan wat op de Nederlandse markt mogelijk zou zijn geweest. Besluit u zich op de Duitse markt te wagen en heeft u nog geen specifieke auto op het internet gevonden, dan kan onze unieke zoekmodule wellicht handig zijn. Het aanbod in deze zoekmodule is uitsluitend afkomstig van officiële merkdealers en alle prijzen zijn inclusief importkosten en BPM. Via onderstaand formulier kunt u uw zoektocht starten.

Bekijk alle referenties
Bekijk alle import autos

Stappenplan auto importeren

1. Aankoop
2. Transport
3. RDW
4. Douane
5. Inbouw
6. Rijklaar