Vergelijking: Seat Ateca vs Volkswagen Tiguan

De Seat Ateca is een bekroonde SUV, maar kan een volledig beladen versie ervan je verleiden om voor hetzelfde geld weg te komen van een meer premium Volkswagen Tiguan? We hebben het antwoord...

Wat is vergelijken toch een wrede eigenschap van de mens. Het zit in onze aard om onszelf te vergelijken met anderen hoe succesvol we zijn- of niet. Dit doen we niet alleen met onze carrière, het huis waarin we wonen of de kleding die we dragen. Het is ook bepalend in welke auto wij rijden. 


Neem de Seat Ateca. Het is de kleine SUV van het jaar. De Seat Ateca staat vooral bekend van de brave de 1,0-liter benzinevorm (en we zullen ons in deze vergelijking vooral hier op richten), maar op de foto zie je de 2.0 liter Cupra versie. In onze ogen is hij in deze facelift versie nog steeds snel, maar ziet hij er net iets sneller uit.

 

Back on track: Ateca vs Tiguan. Op papier is de Seat Ateca de ideale gezins-SUV, maar klopt dat ook? En hoe zit het dan met de Volkswagen Tiguan? In feite bijna dezelfde auto. Waar verschillen de Duitsers en Spanjaarden in? Welke auto blinkt waar in uit? Maar vooral: welke auto past er nou het beste bij jou? We hopen dat aan de hand van dit artikel de keuze een stukje makkelijker wordt. Laten we beginnen!

 

Hoe rijdt de Seat Ateca in vergelijking met de Volkswagen Tiguan?

 

Ontspannen de weg op, helemaal een pre als je met het kroos naar je (schoon)ouders gaat. Gelukkig zijn beide motoren van de Seat Ateca en Volkswagen Tiguan goed geïsoleerd. Eerlijkheid dient de mens: ga je voor een diesel, dan hoor je bij stationair draaiende motor een lichte ratel, en de motor is goed hoorbaar als je even het gas goed intrapt. Maar ben je lekker over de snelweg aan het cruisen dan zullen de motoren je niet storen. De Ateca heeft wel iets meer last van geluid. dit komt door de iets grotere banden, maar ook het windgeruis valt op.

 

Qua comfort wint de Volkswagen Tiguan het ook van de Seat Ateca. Je merkt dit bijvoorbeeld bij ruwe oppervlakken. De Seat Ateca is niet al te oncomfortabel, maar je voelt altijd meer van het wegdek. Misschien willen de dames en heren bij Seat door de stijvere vering het sportieve karakter wat meer mee benadrukken van deze mini SUV. Ben je dus iets ouder, of heb je (lage) rugklachten dan zou de Tiguan een betere keuze voor je zijn (tenzij je natuurlijk liefhebber bent van een sportiever gevoel in de auto)!

 

Want als je de stijvere houding van de auto waardeert zul je beloond worden met een opmerkelijk wendbaar, plezierig rijgedrag. Gooi de Ateca door een reeks bochten en je zult versteld staan van hoe rechtop hij blijft staan (helemaal voor een SUV!) en hoe goed hij de weg vasthoudt. Hoe zit het dan met de Volkswagen Tiguan? De Tiguan rijdt nog steeds erg netjes, maar hij zwaait meer en de voorbanden verliezen eerder hun grip. De Ateca heeft meer natuurlijk gewogen besturing en geeft je ook meer feedback, waardoor je de auto gemakkelijker over een bochtige landweg kunt leiden.

 

Prestaties van de Volkswagen Tiguan en Seat Ateca

 

Hoe zit het met de prestaties? Als we de Cupra versie even buiten beschouwing houden dan heeft de Ateca al een vermogensvoordeel. Maar de Seat Ateca is ook een stuk lichter. Dit helpt hem om sneller te accelereren, zodat je met meer vertrouwen kunt inhalen en sneller op de snelweg kunt komen. Met merkbaar meer kracht bij gemiddelde toerentallen, zal hij je geen moeite hebben zodra je te maken hebt met een volledig beladen auto inclusief passagiers en hun bagage.

De Volkswagen Tiguan is zeker niet langzaam. Maar de motor moet gewoon altijd net iets harder werken. Beide auto's zijn verrassend goed om offroad te rijden, en kunnen ook makkelijk een steile modderige helling beklimmen op hun standaard rubber (al vragen wij ons wel af hoe vaak dat voorkomt in Nederland...). Ze hebben natuurlijk geen bodemvrijheid zoals bij een Range Rover, maar het is onwaarschijnlijk dat je op een vakantiecamping vast komt te zitten.

Interieur Seat Ateca vergelijken met de Volkswagen Tiguan

 

Gezien de hogere prijs van de Tiguan zou je verwachten dat hij qua afwerking en luxe een stapje hoger zit dan de Seat Ateca. Stappen we in allebei de auto's dan zien we dat de Tiguan hoger scoort op de waargenomen kwaliteit, dankzij kwalitatief goede deurbekleding, en gebruikte kunststoffen. Maar de verschillen zijn kleiner dan je zou denken...

 

Ja, in allebei de auto's vind je binnen een mum van tijd een comfortabele zit-positie. Ze hebben allebei een breed verstelbare bestuurdersstoel met verstelbare lendensteun om pijn in de onderrug op langere ritten te voorkomen. Het zicht rondom is ook goed in beide SUV's, en beide hebben voor- en achtersensoren om het parkeren te vergemakkelijken. 


De Seat Ateca heeft nog conventionele wijzerplaten met daartussen een digitaal display dat een verscheidenheid aan informatie kan weergeven. De Tiguan heeft standaard een vergelijkbare opstelling, maar optioneel kun je een volledig digitale instrumentendisplay krijgen. Dit is natuurlijk geweldig, maar het is in de Tiguan echt een gadget. De dames en heren bij Audi en Mercedes hebben dit toch net iets fijner weten te maken. 

 

Nederlanders behoren tot de langste mensen ter wereld. Voorin heb je dus genoeg been- en hoofdruimte nodig om gefocust onderweg te zijn. Ben je lang, of heb je kinderen die al iets ouder zijn en vaak voorin zitten? Dan loont het om eens naar de Seat Ateca te kijken. De Ateca biedt namelijk op de voorstoelen net iets meer ruimte dan zijn Duitse tegenhanger. De Volkswagen Tiguan is daarentegen voorin wel iets breder, maar het is onwaarschijnlijk dat je in beide auto's met je voorpassagier botst.


Beide SUV's bieden achterin precies evenveel beenruimte (genoeg als je 180 cm lang bent). De Tiguan iets meer hoofdruimte en veel veelzijdiger stoelen; ze schuiven heen en weer en kunnen zelfs achterover worden geklapt. De Ateca doet het ondertussen met een vaste achterbank en de rugleuning kan in een 60/40 opstelling worden neergeklapt, terwijl de Tiguan in een handigere 40/20/40 opstelling kan worden opgedeeld (handig als je lange voorwerpen zoals Ski's of een surfplank wilt vervoeren).

Hoe zit het met de ruimte van de Tiguan in vergelijking met de Ateca?

 

Zelfs als je de achterbank van de Tiguan zo ver mogelijk naar achteren schuift, heeft hij de langste kofferbak. Dat gezegd hebbende, betekent het feit dat de koffer van de Ateca iets hoger is dan de hoedenplank, dat je er echt nog een handbagage in kunt proppen.
Klap de achterbank neer (je trekt in beide auto's gewoon aan de hendels in de kofferbak) en hun verlengde laadruimten slikken gemakkelijk een typische flatpack-ladekast in. Het schuiven in de Tiguan wordt echter gemakkelijker dankzij de volledig vlakke verlengde vloer. In de Ateca vind je echter zo'n vervelende opstap. Hoeveel laadruimte krijg je eigenlijk in de Volkswagen Tiguan? Om precies te zijn: 615 liter of 1655 liter met een neergeklapte achterbank. Dit is net iets meer dan de Seat Ateca. De Ateca heeft 'slechts' 510 liter ruimte, of 1604 liter met neergeklapte achterbank.

 

Welke mini SUV past er het beste bij jou?

 

Zowel de Seat Ateca als de Volkswagen Tiguan bieden voor- en nadelen. Maar het zijn allebei geweldige auto's die prima leiders zijn binnen hun segment. In Nederland kun je een Volkswagen Tiguan uit 2019 vinden vanaf € 28.750. Via Das Import kun je al € 5.788 besparen. Je krijgt niet alleen een auto met minder kilometers op de teller, je ontvangt ook meerdere opties waardoor je besparing nog groter is!

 

Klik op deze link om jouw Volkswagen Tiguan te vinden >>>

 

De Seat Ateca is ook een razend populaire auto die wij vaak terug zien komen om te importeren uit Duitsland. Met name door zijn sportievere uitstraling en rijeigenschappen is dit een gewilde auto. Prijzen van de Seat Ateca beginnen in Nederland bij € 24.900. Het gaat dan om de relatief saaie 1.0 EcoTSI als instap-variant. Behoefte aan net iets meer pit, en meer opties? Dan loont het om eens op onze website te kijken. Bijvoorbeeld een 1.5 liter Seat Ateca met automatische transmissie en verschillende opties om jouw leven luxer te maken is al beschikbaar vanaf € 24.495. Je kunt voor slechts € 500 meer een luxere, mooiere en sportievere auto rijden dan de standaard modellen die je vaak op de Nederlandse snelweg ziet. Is het basismodel ook voldoende met de 1.0? Dan kun je al snel € 2.230 besparen. Ook niet verkeerd toch?

 

Klik op deze link om jouw Seat Ateca te vinden >>> 

 

PS Hoe zit het dan met die sportieve Cupra versie op de foto? Wist je dat Cupra voortaan door het leven gaat als zelfstandig merk? En het zijn helemaal rare tijden als een nieuw merk op de markt zichzelf als ‘sportief’ wil neerzetten en daarvoor als eerste wapenfeit een SUV kiest. Gelukkig zit er een fijne motor in, 4x4 aandrijving gekoppeld aan een automaat. 0-100 km/u heeft de Cupra slechts 5.3 seconden voor nodig, en de top zit op 253 km/u. Niet slecht voor een familie SUV toch?  De laatste nieuwprijs bedroeg € 62.277. Via Das Import kun je al een Cupra Ateca vinden voor slechts € 41.653 uit 2019. Een besparing van € 20.624.

 

Klik op deze link om jouw Cupra Ateca te vinden >>>

 

Vorig bericht Volgend bericht

Direct in uw mailbox! Meld u nu aan:

Bedankt voor uw aanmelding.
Om uw profiel compleet te maken hebben wij nog een aantal vragen voor u.
1/4 2/4 3/4 4/4
Op welke termijn wilt u een auto importeren?
Wat is uw budget?
Wat rijdt u het liefst?
Wat is/zijn uw favoriete merk(en)?
Uw gegevens
Bedankt voor het invullen.
Wij kunnen nu nog relevanter zijn in de e-mails die wij u sturen.