Doorzoek 335.891 Duitse occasions
  • Incl. BPM + importkosten
  • evt. inruil of financiering

BPM indicatie?

Auto gevonden op een Duitse autosite? Stuur ons de advertentielink en ontvang gratis een indicatie van de totale kosten.

BPM 2015

Door de in 2013 en 2014 gewijzigde BPM-regelingen is het van belang om bij het importeren van een auto uit 2015 kennis te nemen van deze vernieuwde wetgeving, die uitgaat van een berekening op basis van CO2-uitstoot. Maar daarnaast is het verstandig om ook goed op de hoogte te zijn van de gevallen waarin eerdere, soms voordeliger BPM-regimes van toepassing kunnen zijn (zie ook: voordeligste BPM-regime). Vóór 2013 werd de BPM namelijk berekend op basis van de netto catalogusprijs van de auto. Met de herziene BPM-regeling worden onzuinige auto’s relatief zwaarder belast. Zie voor meer informatie over de belangrijkste wijzigingen ook de informatie op BPM 2013 en 2014.

Berekenen BPM CO2-heffing bij het importeren van een auto

Het berekenen van de op de CO-2 uitstoot gebaseerde BPM geschiedt met de bruto-BPM (BPM over de nieuwwaarde) als uitgangspunt, waarna een forfaitaire korting wordt toegepast die is gekoppeld aan de leeftijd van de auto. Hoe ouder de auto, hoe minder rest-BPM u betaalt (zie ook: BPM tabel).  Naarmate de auto ouder is, neemt het kortingspercentage toe waardoor u minder rest-BPM betaalt. Sinds de laatste tabelherziening in 2012 is het nog interessanter geworden om een auto met een leeftijd tot 4,5 jaar te importeren, doordat de snelheid waarmee op de waarde van de auto wordt afgeschreven is gestegen. Bij het importeren van een auto uit 2015 is dit dus zeker van toepassing.

LET OP: Voorkom dat u te veel BPM betaalt

Doordat de regels in 2013 en 2014 zijn veranderd, is het aantal mogelijkheden om de rest-BPM te bepalen in een aantal gevallen toegenomen. Dit komt doordat de bruto BPM zowel kan worden berekend op basis van de nieuwe regelgeving als op basis van de regelgeving die gold in de periode tussen het moment dat de auto voor het eerst in het buitenland werd toegelaten en het moment van import in Nederland. Doordat in het verleden de CO2-uitstoot geen of minder invloed had op de berekening en het tarief geheel of gedeeltelijk werd bepaald dor de cataloguswaarde van de auto, kunnen de uitkomsten van deze verschillende berekeningsmethoden zeer sterk uiteenlopen. Het is dus belangrijk om alle mogelijkheden te onderzoeken en voor het voordeligste regime te kiezen. Wanneer u de import van uw auto laat verzorgen door Das Import, hoeft u hierover geen zorgen te hebben: wij rekenen standaard alle mogelijke opties door en kiezen vanzelfsprekend voor het tarief dat u het minste geld kost. Uw voordeel loopt soms in de duizenden euro’s. Uw investering in onze dienstverlening verdient zich hierdoor meestal direct terug.

Op onze pagina 'CO2 heffing importeren auto' vindt u een aantal rekenvoorbeelden die u een goed beeld geven van de verschillen in de te betalen rest-BPM die de respectievelijke berekeningsmethoden opleveren. Globaal gezegd kan worden vastgesteld dat zuinige auto’s onder de nieuwe regelgeving voordeliger worden bij import naar Nederland en minder milieuvriendelijke modellen juist onvoordeliger. Minder zuinige auto’s van vóór 2013 kunnen vooralsnog echter nog met gebruikmaking van ‘oude’ BPM-regimes worden geïmporteerd, zodat import toch nog interessant kan zijn.

Wij berekenen gratis uw BPM 2015

Indien u erover denkt om een auto uit Duitsland te importeren, is het belangrijk te weten wat de kosten zullen bedragen. U bent dus gebaat bij een realistische BPM-berekening. Das Import begrijpt deze behoefte en helpt u graag met een kostloze, vrijblijvende berekening van de rest-BPM.

335.891 importauto's incl. BPM

Of nog gemakkerlijker, zoek hieronder in een aanbod van importauto's van 2012 en jonger waarbij de prijzen worden weergegeven inclusief BPM en alle import kosten.

Interieur
Exterieur
Bekleding

Auteur: Job Das
Een auto importeren in zes stappen: