Doorzoek 226.295 Duitse occasions
  • Incl. BPM + importkosten
  • evt. inruil of financiering

BPM indicatie?

Auto gevonden op een Duitse autosite? Stuur ons de advertentielink en ontvang gratis een indicatie van de totale kosten.

Auto invoeren - voordelen

Het importeren van occasions vanuit het buitenland heeft een aantal belangrijke voordelen en blijft daardoor ongekend populair. Al jaren lang neemt de import van auto's ieder jaar flink toe.

In 2014 werden er 109.396 tweedehands auto’s ingevoerd. Dit was een stijging van 23,7% ten opzichte van het jaar 2013, waarin 88.436 gebruikte auto's werden geïmporteerd. Dat is significant want ook in 2013 nam de import van auto's al met 25,8% toe ten opzichte van 2012. In 2012 was er wel sprake van een lichte daling ten opzichte van het jaar 2011. Deze daling was echter grotendeels toe te schrijven aan de verwarring die het kabinet veroorzaakte rond het belasten van oldtimers. De import van klassiekers daalde namelijk met maar liefst 32% in 2012. De invoer van jonge auto’s tot twee jaar oud nam wel toe in 2012 en dit segment is nog steeds populair. Het grootste gedeelte van de geïmporteerde auto's is dan ook jonger dan vijf jaar en komt uit Duitsland.

Ook de eerste helft van 2015 laat wederom een stijging van ca. 30% zien ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit zijn significante aantallen en dit gebeurt uiteraard niet zonder reden.

Auto invoeren - voordelen

Besparing bij importeren auto

Door Europese regelgeving, hoge Nederlandse belastingdruk en prijsverschillen doordat auto’s in met name Duitsland anders afschrijven dan in Nederland, kunt u duizenden euro´s besparen op de aanschaf van uw volgende auto door deze in te voeren. De prijsbewuste autokoper doet hier zijn voordeel mee en importeert daarom zijn auto uit Duitsland. Het grote aanbod en de complete uitrusting van auto's in Duitsland vergemakkelijkt uw zoektocht. Doordat er de afgelopen jaren relatief weinig nieuwe auto’s zijn verkocht in Nederland en er juist relatief veel jonge auto’s worden geëxporteerd, krimpt de Nederlandse occasionmarkt al geruime tijd. Deze krapte maakt het lastiger in Nederland een geschikte jonge tweedehands auto te vinden. Ook hierdoor worden er steeds meer tweedehands auto’s ingevoerd uit het buitenland. Dit zal naar verwachting de komende jaren alleen maar toenemen.

Op de meeste auto's in Nederland wordt bij de eerste registratie in het kentekenregister BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen) geheven. Ook bij het importeren van een tweedehands auto wordt meestal (rest-)BPM geheven. In de jaren voorafgaand aan het jaar 2013 zijn er allerlei verschillende BPM regimes van toepassing geweest bestaande uit een percentage van de netto catalogusprijs van de auto en in de latere BPM regimes daarnaast gecombineerd met een BPM heffing die gebaseerd was op de CO2-uitstoot van de auto. Sinds 1993 zijn er zeker 20 wijzigingen in de BPM regeling geweest en ook voor de komende jaren staan er reeds allerlei wijzigingen in de BPM regelgeving op de agenda. Sinds 1 januari 2013 is er wederom een nieuw BPM regime van toepassing welke per 1 januari 2014 en 2015 is aangescherpt. Deze nieuwe BPM 2013 (en ook 2014 en 2015) regelgeving is in die zin uniek doordat de BPM hierin uitsluitend nog gebaseerd wordt op de absolute CO2-uitstoot (CO2-heffing) en dus niet meer is gekoppeld aan de netto catalogusprijs van de auto. afschrijven dan in Nederland, kunt u duizenden euro´s besparen op de aanschaf van uw volgende auto door deze in te voeren. De prijsbewuste autokoper doet hier zijn voordeel mee en importeert daarom zijn auto. Het grote aanbod en de complete uitrusting van auto's in Duitsland vergemakkelijkt uw zoektocht. Doordat er de afgelopen jaren relatief weinig nieuwe auto’s zijn verkocht in Nederland en er juist relatief veel jonge auto’s worden geëxporteerd, krimpt de Nederlandse occasionmarkt al geruime tijd. Deze krapte maakt het lastiger in Nederland een geschikte jonge tweedehands auto te vinden. Ook hierdoor worden er steeds meer tweedehands auto’s ingevoerd uit het buitenland. Dit zal naar verwachting de komende jaren alleen maar toenemen.

BPM voordeel

De nieuwe BPM regelgeving van 2013 en in iets mindere mate 2014 maakt het importeren van relatief zuinige auto’s nog voordeliger dan in de voorgaande jaren. Het blijft voorlopig echter ook nog steeds voordelig om juist onzuinige auto’s te importeren doordat bij het invoeren van een tweedehands auto uit het buitenland in de BPM aangifte naar keuze de rest-BPM kan worden gecalculeerd volgens de actuele BPM regeling of volgens de historisch geldende BPM regeling. Om niet te veel rest-BPM te betalen is keuze voor het voordeligste BPM regime daardoor van groot belang.

Nu de BPM uitsluitend op CO2 gebaseerd is, is in tegenstelling tot wat men wellicht zou denken, het berekenen van de BPM bij het invoeren van een auto er na 1 januari 2013 toch niet gemakkelijker op geworden. Het verschilt namelijk sterk per auto welk BPM regime het voordeligst is en dit hangt sterk samen met uitrustigingsniveau en de CO2 uitstoot van de specifieke auto. De uitkomst hiervan ligt niet altijd even voor de hand. Das import calculeert in haar BPM berekening altijd onder het meest gunstige BPM regime.

Bij het importeren van een tweedehands auto wordt er op basis van de BPM afschrijvingstabel (ook wel BPM tabel genoemd) een forfaitaire korting op de verschuldigde BPM verleend die is gekoppeld aan de leeftijd van de auto. Naarmate de auto ouder is neemt het kortingspercentage op de bruto-BPM (nieuwprijs BPM) toe en daar valt vaak voordeel te behalen. Bij auto import wordt het BPM-bedrag waarover korting verleend dient te worden berekend aan de hand van de netto catalogusprijs die een vergelijkbare auto in Nederland gehad zou hebben ten tijde van de eerste ingebruikneming in het buitenland. Deze regeling gecombineerd met de vaak scherpere Duitse verkoopprijzen zorgen ervoor dat u al gauw duizenden euro's kunt besparen op uw volgende auto door deze te importeren uit Duitsland.

Ter indicatie geven wij u het volgende voorbeeld. In de consumentenprijs van 2013 van een BMW X5 3.5i van € 100.000,- is een bedrag van € 25.342,- aan BPM en € 12.957,21 aan BTW opgenomen. Wanneer een importauto bijvoorbeeld negen maanden oud is bedraagt de korting op de BPM bij invoer 29,44% van het oorspronkelijke BPM bedrag en bij 18 maanden is dat 41,91%. Dat scheelt op dit bedrag na negen maanden dus € 7.460,68 en na achttien maanden zelfs € 10.620,83. Uiteraard schrijft een Nederlandse auto ook af, maar de praktijk leert dat auto's tussen de zes en 36 maanden oud in werkelijkheid vaak minder hard afschrijven dan wat de afschrijvingstabel van de Belastingdienst zou doen geloven. Dit verschil kan u een flinke besparing opleveren. Daarnaast zijn Duitse auto's in deze leeftijdscategorie vaak al relatief meer afgeschreven dan in Nederland en kunt u bovendien uw voordeel halen uit een groter en completer aanbod van tweedehands auto's in Duitsland.

 

Voorbeelden van mogelijke besparingen:


Aston Martin V12 Vanquish
NL occasion €275.000,-
Import auto €225.000,-
Besparing €50.000,-
Bentley Continental GTC
NL occasion €230.000,-
Import auto €190.000,-
Besparing €40.000,-
Audi R8 spyder
NL occasion €130.000,-
Import auto €100.000,-
Besparing €30.000,-
Lamborghini Gallardo Spyder
NL occasion €125.000,-
Import auto €100.000,-
Besparing €25.000,-
Porsche 911
NL occasion €125.000,-
Import auto €105.000,-
Besparing €20.000,-
Audi S6 Avant
NL occasion €85.000,-
Import auto €69.000,-
Besparing €16.000,-
BMW 7-serie
NL occasion €80.000,-
Import auto €65.000,-
Besparing €15.000,-
Audi A8
NL occasion €75.000,-
Import auto €60.000,-
Besparing €15.000,-
Audi Q7
NL occasion €74.000,-
Import auto €60.000,-
Besparing €14.000,-
Ferrari 550 Maranello
NL occasion €45.000,-
Import auto €31.500,-
Besparing €13.500,-
Lexus RX 450h
NL occasion €55.000,-
Import auto €41.500,-
Besparing €13.500,-
BMW 4-serie cabrio
NL occasion €80.000,-
Import auto €69.000,-
Besparing €11.000,-
Mercedes-Benz E-klasse
NL occasion €60.000,-
Import auto €50.000,-
Besparing €10.000,-
BMW 5-serie
NL occasion €60.000,-
Import auto €50.000,-
Besparing €10.000,-
BMW X3
NL occasion €51.000,-
Import auto €42.000,-
Besparing €9.000,-
Volvo XC60
NL occasion €53.000,-
Import auto €47.000,-
Besparing €6.000,-
Mercedes-Benz CLA-klasse
NL occasion €50.000,-
Import auto €44.000,-
Besparing €6.000,-
Volkswagen Sharan
NL occasion €35.000,-
Import auto €30.000,-
Besparing €5.000,-

Op de pagina rekenvoorbeeld besparing hebben wij nog meer rekenvoorbeelden voor u uiteengezet.

LET OP: voorkom dat u te veel BPM betaalt

Door de invoering van de huidige BPM 2013 en 2014 wetgeving kan het bedrag aan verschuldigde rest-BPM bij het invoeren van een auto nogal verschillen. In verband met de heffing voor C02-uitstoot van het betreffende model is dit sterk afhankelijk van het type te importeren auto. Als de huidige BPM wetgeving onvoordelig uitpakt bij auto’s met een eerste toelating van voor 2013 mag er teruggegrepen worden naar de BPM regelgeving die van toepassing was in het jaar van de eerste toelating van de importauto of van één van de tussenliggende jaren. Dat maakt het voorbereiden van de BPM aangifte een specialistische klus aangezien er sinds 1993 zeker 20 wijzigingen in de BPM regeling zijn geweest. Het is voorts onmogelijk voor alle importauto’s de meest gunstige regeling aan te wijzen aangezien tal van zaken zoals basisprijs, uitrustingsniveau, CO2-uitstoot, etc. daar een rol in spelen. Dit is dus voor iedere individuele auto anders en kan zelfs verschillen voor auto’s met dezelfde leeftijd van hetzelfde merk en model.

Om niet te veel BPM te betalen is het dus van groot belang voor het voordeligste BPM regime te kiezen in de BPM aangifte bij het importeren van een tweedehands auto uit het buitenland. Dat op zich kan al flink voordeel opleveren. Om dure fouten te voorkomen is het daarom raadzaam een specialist hiervoor te raadplegen zodat er niet voor het verkeerde BPM regime wordt gekozen.

Doordat Das Import alle voornoemde factoren te allen tijde in acht neemt verdient ons consult zich in veel gevallen terug. Wij werken met hetzelfde officiële aangifte calculatie programma als de Belastingdienst Douane waardoor onze calculaties gegarandeerd worden geaccepteerd en u zich geen zorgen hoeft te maken om onverwachte extra kosten, naheffingen of vertraging. Laat onze ruim tien jaar ervaring voor u werken en betaal niet te veel BPM door met onervaren partijen in zee te gaan of op onvoordelige wijze zelf uw rest-BPM te calculeren.

Gratis berekening totale importkosten

Voor een leek kan het veel werk zijn alle kosten voor het importeren van een auto uit Duitsland helder op een rij te krijgen. Aarzel daarom niet ons hier vrijblijvend voor te raadplegen.

Stuur ons een weblink van een in Duitsland geadverteerde auto en wij zullen u GRATIS een BPM berekening sturen en een totaalprijs inclusief alle kosten waarvoor wij de desbetreffende auto kunnen importeren.

 

 

Al onze berekeningen en offertes zijn gratis en vrijblijvend. Wilt u alleen maar een indicatie van wat een bepaalde auto all in op Nederlands kenteken gaat kosten? Geen probleem, we doen u graag een voorstel voor een gegarandeerde totaalprijs zonder verrassingen achteraf.

De vervuiler betaald, maar niet altijd

Het is duidelijk dat de “vervuiler” steeds meer belasting gaat betalen en de "zuinige" rijder juist meer voordeel zal ondervinden. Bij een te importeren auto welke onder het BPM regime van 2013 of 2014 in de zwaarder belaste CO2-klasse valt kan er echter ten opzichte van de huidige BPM regelgeving nu juist flink voordeel behaald worden als de te importeren auto uit een jaar komt waar nog een relatief voordeliger BPM-tarief van toepassing was. Een dergelijke auto kan in januari 2013 nieuw bijvoorbeeld veel duurder geworden zijn terwijl dezelfde auto uit december 2012 importeren fors goedkopers is. Uiteraard geldt dit ook voor importauto's van 2011, 2010 of voorgaande jaren. Het importeren van een jong gebruikte auto uit Duitsland is hierdoor dus nog interessanter geworden in veel gevallen (zie ook: CO2-heffing).

Voornaamste voordeel op jonge “premium brand” occasions

Het voornaamste prijsvoordeel bij het invoeren van een auto is te behalen op jonge occasions uit het hogere segment. Dit is voornamelijk fiscaal ingegeven. Wij importeren hierdoor voornamelijk auto's met een leeftijd van maximaal twee à drie jaar oud van alle premium brands (dus niet alleen de Duitse merken). Wij kunnen auto’s importeren vanuit heel Europa. De door ons geïmporteerde auto's komen echter voornamelijk uit Duitsland omdat daar de belastingregels het gunstigst zijn ten opzichte van Nederland en bovendien het aanbod het grootst is en auto's het compleetst zijn uitgerust. Door het grote aanbod van occasions in Duitsland doen dealers hun auto's voor scherpere prijzen van de hand. In vergelijking met de Nederlandse bestuurder rijdt de Duitse bestuurder korter in een nieuwe auto, zeker in het hogere segment. Auto’s schrijven daardoor anders af in Duitsland en hierin zit een deel van het voordeel van het importeren van een auto uit Duitsland.

Overige voordelen

Zoals reeds vermeld is het zeker niet altijd uitsluitend om financiële redenen interessant om een auto in te voeren uit het buitenland. Onderstaand een aantal willekeurige aanvullende redenen die u kunnen doen overwegen een auto te importeren uit het buitenland. Het zal zich hier wellicht niet toe beperken maar we geven u dit in ieder geval graag mee.

Groot aanbod, lage kilometerstanden

Met meer dan 80 miljoen inwoners is de automarkt in Duitsland om te beginnen natuurlijk al vele malen groter dan de Nederlandse automarkt. Ook is er veel aanbod van jong gebruikte auto's met lage kilometerstanden die extra interessant zijn om te importeren. U maakt uw keuze dus uit een veel breder assortiment waardoor uw specifieke wensen gemakkelijker kunnen worden vervuld. Dit op zich is voor veel mensen al een voordeel. Een eventuele besparing is hierbij mooi meegenomen maar soms slechts bijzaak.

Complete uitrusting, meer opties voor minder geld

De Duitse auto-industrie is als, bijna letterlijk, de motor van de economie in Duitsland natuurlijk de nationale trots van het Duitse volk. Het is daarom niet verwonderlijk dat auto’s uit het hogere segment in Duitsland over het algemeen beter zijn uitgerust dan in Nederland en goed worden onderhouden. Het mooie is dat u vaak niet of nauwelijks extra betaalt voor deze opties bij het invoeren van dergelijke auto’s. U krijgt dus veelal meer opties voor minder geld in vergelijking tot de aanschaf van een vergelijkbare jong gebruikte auto op de Nederlandse markt.

Europees geldende fabrieksgarantie of aanvullende garantie

Indien u maximale zekerheid wenst adviseren wij u te zoeken in aanbod tot net geen twee jaar oud en met lage kilometerstanden. Deze vallen namelijk nog onder de officiële Europees geldende fabrieksgarantie en doen weinig afbreuk aan de kwaliteit. Gelukkigerwijs zijn dit tevens vanuit het besparingsaspect de meest interessante auto’s om te importeren. Wanneer u echter een auto wilt importeren die buiten de fabrieksgarantie valt kan Das Import u alsnog een aanvullende garantie leveren in Nederland via onze garantiepartner.

Inruil bij invoeren auto

Een vaak gehoord struikelblok bij het invoeren van een auto is de verkoop van een te vervangen auto. Het inruilen van een auto zoals dit bij een lokale dealer of autohandelaar mogelijk is werkt in de praktijk niet wanneer u een auto in Duitsland koopt. Wij kunnen echter op twee manieren bemiddelen bij de verkoop van uw auto zodat u zich hierdoor niet uit het veld hoeft laten slaan. Voor een snelle verkoop kunt u een handelsbieding opvragen en uw auto verkopen aan een handelaar. Dit heeft als voordeel dat u er weinig handling aan heeft, er snel geld vrij komt en u niet lange tijd hoeft te wachten tot de auto verkocht is. De prijs die u van een handelaar krijgt is in de regel echter wel lager dan wanneer u de auto aan een particulier verkoopt. U kunt er daarom ook voor kiezen de auto aan een particuliere of zakelijke eindgebruiker te verkopen. Verkoop aan een particulier zal echter vaak langer duren en meer handling met zich meebrengen maar daar staat tegenover dat de verkoop van uw auto meer op zal moeten kunnen brengen. Voor beide varianten bieden wij een oplossing. Voor directe verkoop aan een handelaar kunt u via ons een handelsbod opvragen om snel en gemakkelijk uw huidige auto te verkopen. Meer hierover vindt u onder: handelsbieding. Daarnaast bieden wij ook een auto verkoop service voor particuliere verkoop van uw auto middels een consignatie verkoop. Hiermee zullen wij u alle handling van een particuliere verkoop zo veel mogelijk uit handen nemen. Meer hierover vindt u onder: consignatie verkoop.

Geen rompslomp

Een auto invoeren uit het buitenland kan een bewerkelijk proces zijn waar veel zaken mis kunnen gaan. Wij hebben in de afgelopen tien jaar vele honderden auto’s ingevoerd en kennen daardoor het proces in al haar facetten en weten waar de valkuilen en (on)mogelijkheden liggen. De dienst die wij bieden richt zich er op u het gehele of gedeeltelijke auto import traject uit handen te nemen. Als u zich er niet prettig bij voelt bepaalde onderdelen van het importproces of het volledige traject zelfstandig uit te voeren, kunnen wij u alle rompslomp uit handen nemen.

Das Import hanteert een transparante werkwijze voor het importeren van uw volgende Duitse auto en alles wat daarbij komt kijken. Meer en uitgebreidere informatie over onze dienstverlening leest u onder: auto import service.

 

Wellicht ook interessant:

Wat kost een auto invoeren uit Duitsland in totaal?

Stappenplan auto invoeren

Auteur: Job Das
Een auto importeren in zes stappen: